Home Nieuwsbericht Meerijden met de Road-Run? Stap in bij de RTM 107 ‘Grasklokje’

Meerijden met de Road-Run? Stap in bij de RTM 107 ‘Grasklokje’

842
0
DELEN

Vrijdagavond 17 augustus gaan we van start met de RoadRun. Net als vorig jaar kunnen bezoekers meerijden tijdens deze tocht door Hellevoetsluis!

Bezoekers krijgen weer de mogelijkheid om in een bus mee te rijden met de RoadRun. Dit jaar kunnen we 40 plaatsen in de oude RTM-bus ‘Grasklokje’ vullen.

Vertrek op vrijdag 17 augustus om 18.30 uur vanaf de Kanaalweg Westzijde. Interesse? Mail dan uw naam, telefoonnummer en het aantal gewenste plaatsen door naar: info@vestingdagen.nl 

Deelnemers krijgen nog bericht met bevestiging en eventuele bijzonderheden.

LET OP! De bus heeft geen mogelijkheid om kinderwagens mee te nemen.

foto: RTM-museum Ouddorp

Geschiedenis

Het openbaar vervoer op de Zuid-Hollandse eilanden ( Hoekse Waard, Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee) en Schouwen Duivenland had lange tijd een heel eigen karakter. Het werd sterk bepaald door de geïsoleerde ligging, want de genoemde gebieden waren toen nog echte eilanden. Door de geringe bevolkingsdichtheid en het overwegend agrarische karakter, was het personenvervoer verhoudingsgewijs beperkt van omvang en daarbij sterk gericht op een “stroom” namelijk Rotterdam. De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) had in de loop der tijd in dit gebied een uitgebreid net van tram- en veerverbindingen aangelegd, waarover zowel het personen- als het goederenvervoer werden afgewikkeld. Tot ver na de Tweede Wereldoorlog speelde de bus hierin een beperkte rol. Dit vervoermiddel werd alleen ingezet op aanvullende verbindingen die vooral dienden als “aanvoerlijnen” naar de tram. Dit gold ook voor de vrachtautodiensten van de RTM.

foto: RTM-museum

Techniek

De bus is voorzien van een underfloor-motor, merk/type Leyland O 680, een zes cilinder lijnmotor met een vermogen van 155 DIN pk. Versnellingsbak: Pneumo-cyclic half automatische 5 versnellingsbak, waarvan de 1e versnelling een zogeheten kruipversnelling is. Type, Bendix-Wilson GB 350.

Remsysteem: voetrem op lucht, gescheiden rem systeem voor en achter. Daarnaast een mechanische handrem en een motor rem, welke tevens dienst als motorstop.

Stalen chassis met aparte carrosserie uit een gelast metaal framewerk met polyester beplating. Afmeting van de bus: maximale hoogte 3300 mm, breedte 2500 mm, en de lengte van bumper tot bumper 11850 mm.