Home Geen categorie Stichting Veteraan Autobussen met meerdere bussen aanwezig

Stichting Veteraan Autobussen met meerdere bussen aanwezig

121
0
DELEN

Tijdens het komende weekend zullen er een aantal bussen van Stichting Veteraan Autobussen een plekje krijgen bovenop het ‘Bastion’. Daar, bij de oldtimer trucks en UNIMOG-club Nederland zijn de bussen van ‘weleer’ te bezichtigen.

De volgende bussen zullen in ieder geval aanwezig zijn:

Leyland/LOB Den Oudsten RTM 107, ‘Grasklokje’
Dit is een semi-toerbus uit een serie voor de RTM aangepaste standaardstreekbussen. Het is de laatste bus die in 1977 in RTM-uitmonstering aan de RTM is geleverd. Deze bus heeft aanvankelijk dienst    gedaan in het groepsvervoer en als touringcar en later op diverse lijnen van de RTM, onder andere op de Trans Delta Express (Rotterdam – Zierikzee / Westerschouwen). De restauratie van deze bus is in het voorjaar van 2014 afgerond.

Setra – speedwell 16 / 1966
Het merk van deze bus zegt meteen iets over de wijze waarop hij is gebouwd. De merknaam Setra is namelijk afgeleid van selbst tragend, Duits voor zelfdragend. De firma Kässbohrer uit Ulm, een bedrijf met een lange traditie op het gebied van carrosseriebouw, was een van de eerste die vanaf het begin van de jaren vijftig deze zelfdragende bouwwijze op grote en succesvolle schaal toepaste.
Zoals het woord al aangeeft “draagt de bus zich zelf” en wordt de dragende functie niet vervuld door een apart chassis. Door de carrosserie extra te verstevigen, kan bij deze bouwwijze een chassis grotendeels achterwege blijven. Er is eigenlijk alleen bij de assen en de motor sprake van een klein stukje chassis. In het tussengelegen gedeelte neemt de carrosserie de dragende functie over. Hierdoor wordt een grote gewichtsbesparing bereikt, wat weer gunstig is in de exploitatie.Zoals gezegd was Kässbohrer erg succesvol met zijn Setra’s en ook vandaag de dag is voor velen een Setra nog steeds de Rolls Royce onder de touringcars. Waar­schijnlijk dacht Speedwell directeur Voerman er ook zo over toen hij in 1966/1967 drie Setra’s van het type S9 aanschafte. Omdat Kässbohrer niet het gewenste type meubel kon of wilde leveren, werden de bussen “leeg” geleverd en in Nederland van een interieur voorzien. Na zijn actieve tijd bleef bus 16 bij Speedwell bewaard.

Leyland GEVU 134 / 1955
Een goed voorbeeld van een modern stadsbus uit de jaren vijftig is de Holland Coach, die destijds dienst deed bij het GEVU, het gemeentelijke vervoerbedrijf van Utrecht. In de jaren 1954/1955 nam dit bedrijf een grote serie van 50 Holland Coaches in dienst, genummerd van 101-150. Het ontwerp was van destijds zeer bekende busbouwer Verheul uit Waddinxveen. Hoewel deze veel Leyland componenten verwerkte is Holland Coach de officiële merknaam waaronder Verheul de type bus fabriceerde. Zeker voor die tijd vertoonde de bus een aantal moderne kenmerken, die later gemeengoed zijn ge worden in de busbouw. De halfautomatische en met luchtdruk bediende versnellingsbak, waardoor de chauffeur geen koppelingspedaal meer behoefde te bedienen, was een modern fenomeen. Zo ontstond een zeer praktische stadbus, die in Utrecht en in andere steden waar dit type werd gebruikt, goed tot zijn recht kwam. Holland Coach 134 deed tot 1972 dienst in de Domstad.